קיבלתם הודעת דואר המתריעה על הצורך בתשלום על מנת לשחרר מהמכס את החבילה שהזמנתם. רבים מהאנשים נכנסים בתמימות לקישור הנדרש וסבורים כי החבילה שלהם בדרך אליהם. אך לאחר זמן מה, אתם מבינים כי נפלתם קורבן להונאת כרטיס אשראי.
עכשיו אתם מתלבטים – מה צריך וכדאי לעשות? איך ניתן למנוע המשך שימוש בפרטים שלי? האם אני יכול לקבל החזר על הכספים שנגנבו ממני? על מנת שתוכלו להבין טוב יותר כיצד להתמודד עם הסיטואציה, אנחנו עורכי הדין של הסברה משפטית, ריכזנו עבורכם את הטיפים והמידע החשוב ביותר בנושא.
מהי הונאת כרטיס אשראי?
בעידן שבו קניות באינטרנט הפכו נפוצות יותר ויותר, משרדנו נתקל גם ביותר מקרים של הונאת כרטיס אשראי. הונאת כרטיס אשראי היא ביצוע עסקאות באמצעות גניבת פרטיו של אדם גניבת אמצעי התשלום שלו.
הונאת כרטיסי אשראי עלולה להתבצע במספר דרכים:
- גניבת זהות – מדובר במקרה שבו מבצע ההונאה משתמש בפרטי זהותו של קורבן ההונאה על מנת להוציא כרטיס אשראי חדש על שמו, ולאחר מכן מבצע עסקאות בהיקפים גדולים.
- גניבת פרטי כרטיס אשראי – גניבת פרטי כרטיס אשראי רלוונטית למקרים בהם מבצע ההונאה מבצע עסקאות דרך האינטרנט.
- פישינג – כאשר מבצע ההונאה פועל באופן שמפתה את קורבן ההונאה להשאיר פרטי כרטיס אשראי באתרים שהוא בעל שליטה עליהם.
למשל, הודעת SMS הדורשת לשלם מכס עבור חבילה שהוזמנה באינטרנט, או הוגעה מזויפת מאפליקציית “Bit” שיש צורך לעדכן את כרטיס האשראי.
- שיחת טלפון ובקשה להשארת פרטים – כאשר מבצע ההונאה מתקשר לקורבן ההונאה ומציג את עצמו כנציג חברת האשראי ומבקש לאמת פרטי כרטיס אשראי.
איך ניתן להימנע מהונאת כרטיס אשראי?
על מנת להימנע מהונאת כרטיס אשראי רצוי לבצע מספר צעדים ולשים לב למספר פרטים, שכן כל אחד מאלו עשויים להעיד שמדובר בהונאה.
ראשית, חשוב להיזהר מאתרים מזויפים. כאשר מבצעים קנייה באתר אינטרנט, חשוב לשים לב לשם הדומיין (הכתובת) ולבדוק האם הסיומת תקינה.
שנית, במידה שאתם מקבלים הודעות מאתרים המבקשים מכם לאמת את זהותכם, יש לוודא כי מדובר בהודעה מטעם גורם אמיתי ורלוונטי. כך למשל, אם ההודעה אודות תשלום מכס התקבלה במספר בעל קידומת מוכרת.
גם במקרים של שיחות טלפון שבהם האדם מבקש מכם לאמת פרטי אשראי, שאלו אותו מספר שאלות על מנת לוודא את זהותו.
הטיפ החשוב ביותר שאנו רוצים לתת לכם שיסייע לכם להימנע מהונאת כרטיס אשראי הוא לעקוב אחר החיובים שלכם. אם ישנן עסקאות לא מוכרות, חשוב לשים לב לעניין במהירות ולטפל בנושא.
מה ניתן לעשות במקרה שנפלתי קורבן להונאת כרטיס אשראי?
במידה שנפלתם קורבן להונאת כרטיס אשראי וגיליתם על כך, ישנן מספר פעולות שניתן לבצע וזאת בהתאם למצב בו אתם נמצאים.
במקרה שבו אתם רואים בפירוט האשראי עסקאות שאינן מוכרות לכם ואינכם מצליחים להבין מה המקור שלהן, יש להגיש בקשה לבירור עסקה באתר חברת האשראי. כך, אתם מדווחים על ההונאה לחברת האשראי.
לאחר מכן, יש להחליט האם ברצונכם להקפיא את כרטיס האשראי או לבטל אותו.
בנוגע לעסקאות שבוצעו מרחוק והאדם שנגנבו ממנו פרטי האשראי הודיע לחברת האשראי שהעסקה אינה בוצעה על ידו – הוא יהיה זכאי לביטול העסקה וקבלת החזר כספי.
חשוב לדעת כי עומדת בפניכם האפשרות גם להגיש תלונה לרשויות השונות בשל גניבת הזהות וביצוע ההונאה.
האם הבנק מחויב להשיב לי את הכסף?
על פי חוק שירותי תשלום, במקרה של הונאת כרטיס אשראי שהתבצעה מרחוק (כלומר במקרה שבוצעו עסקאות שהאדם דיווח כי הן לא בוצעו על ידו) הבנק אכן מחויב להשיב את הכסף שנגנב.
חובה זו מתבססת על כך שחברת האשראי/הבנק הם האחראים על שימוש לרעה שנעשה בפרטי אשראי של לקוח שלהם.
אולם יש לציין כי במקרים שבהם מדובר בגניבה או אובדן של כרטיס אשראי, חברת כרטיסי האשראי מחויבת להחזיר את מלוא הסכום רק עבור עסקאות שבוצעו לאחר שהלקוח התריע על אבדן כרטיס אשראי.
במידה שהלקוח התריע על אבדן כרטיס אשראי לאחר שמבצע ההונאה ביצע עסקאות, חברת כרטיסי האשראי תחזיר באופן חלקי בלבד את הסכומים שנגנבו.
לסיכום, מהניסיון שלנו עולה כי הונאת כרטיסי אשראי עלולה להתבצע בדרכים מתוחכמות למדי, באופן שלעיתים מקשה על היכולת לזהות את מבצע ההונאה או לזהות את ביצוע ההונאה בזמן.
לכן, חשוב לעשות כל שביכולתכם על מנת למנוע גניבת פרטי אשראי ולנהוג בזהירות בעיקר כאשר אתם רוכשים באתרים מקוונים.
במידה שנפלתם קורבן להונאת כרטיס אשראי ומתעוררות בעיות בעניין ההחזר הכספי, הגשת התלונות או דיווח לרשויות, הנכם מוזמנים לפנות אלינו לקבלת ייעוץ משפטי על מנת שתוכלו להבין טוב יותר מה האפשרויות העומדות בפניכם וכיצד כדאי לפעול.